PARİS’TEN IŞTIRAK EDEN YETIŞKIN BİR ŞAİR

Paris deneyimleri ile Yahya Kemal, o güne civarı tek çok kez izlediği ve beğendiği Ülkemiz’de tek davranış olarak ismini duyuran Servet-i Fünun şiirinden uzaklaştı. Tek zamandır yenileşeme ve sadeleşme süzgecinden geçtiğimiz Türkçeyi faydalanarak tek şiir kurma talebi uyandı Yahya Kemal’de.
Nasıl ki Fransızlar klasik metinlerinden davranış ederek yeni Fransız şiir anlayışına ulaşmışlarsa birçok elbette Türkler de bu şekilde tek davranış noktasıyla bizzat şiir anlayışlarını Türkçe şiirler ile kurabilirlerdi. Türk şairi Divan şiirine yine dünya kazandırmanın ondan pürüzsüz ve saf dizeler elde faktörün yöntemlerini aramalıydı zira Yahya Kemal, Türk tarihini Malazgirt ile başlatıyordu ve dolayısıyla onun amaçlı Klasik Türk Şiiri çağı Divan Edebiyatı dönemiydi.
Bu konu başka bir deyişle Yahya Kemal’in Türk tarihi konusunda düşünceleri de nihai zamanlarda de halen tesirini aynı ritimde devam ettiren ve ciddiye edinilen düşüncelerdir. Yahya Kemal devrinde yıllardır tek imparatorluk idaresiyle karar aynı ritimde devam eden Osmanlıcılık düşüncesine karşın tek Turan düşüncesi yeşermeye başlamıştı. Türk’ün milli tarihi Osmanlı mı Ortada Asya mı olacaktı? Tarihçi Camille Julien’in tek sözü Yahya Kemal’in bu sualinin cevaplarını veriyordu:”Fransa toprağı bin senede Fransız milletini yarattı”. Bunu Türk tarihine uyguladı. Bu haliyle Yahya Kemal, Ziya Gökalp’in ırk temeline dayanan görüşü mahaline, milli tarih kavramını, nihai olarak vatan edinilmiş topraklar üstünde başka bir deyişle Anadolu’da başlatıyordu. Türkler ile Anadolu içinde tek bağlantı kuran Yahya Kemal, Türk tarihli Ortada Asya’yı tamamıyla yok saymış ve Anadolu temelli tek Türk tarihi dolayısıyla tek zanaat tarihi meydana getirmeyi düşünmüştür. Bu fikir onun ölümüne civarı aynı ritimde devam etmiş, şair bu düşünceden hiçbir zaman geriye hamle atmamıştır.

b-497636-sohbet_giriş

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir